operated under Double R Services Enterprise (1893175-X)
Daisypath Anniversary tickers

ROSECRAFT ON TV

Al- Fatihah

Just nk share ngn u all semua yang atuk saya (chaq') telah kembali ke rahmatullah semalam (Sabtu 29.01.2011) kira2 10 hari sebelum genapnya setahun pemergian nenek (tok) pada 9.02.2010 tahun lalu.

Pemergian Chaq ini amat mengejutkan kami sekeluarga kerana Chaq sebelum ini berada dalam keadaan yang sihat. Selama hampir 4thn dia menjaga Tok yang terlantar sakit akibat dari serangan stroke, Chaq dikurniakan kesihatan yang baik oleh Allah s.w.t . Cuma kadang2 Chaq mengalami penat (lelah) yg tidak teruk.

Pada Khamis malam lepas, 27.01.2011 kira2 pukul 9pm, aku yg baru saja selesai membeli brg2 dapur di Giant mendapat panggilan telefon dari Along mengatakan Chaq dimasukkan di CCU, Hospital Sultanah Bahhiyah Alor Star akibat serangan jantung.

Aku,suami, adik2 n seorang my causin  bergegas pulang ke kampung pada malam itu jugak n kami sampe disana kira2 kul 6am. Tp pihak hostiptal tidak membenarkan kami masuk melawat. Kami pun pulang kerumah dahulu.

Aku buat keputusan untuk tunggu Chaq dihospital pada malam itu. Dalam kul 4pm kali kehospital n dpt melawat Chaq. Aku x dpt menahan sebak melihat keadaan Chaq. Info daripada Staffnurse yang dipertanggungjawabkan menjaga Chaq, Chaq berada dalam keadaan stabil walaupun jantungnya amatlah lemah pada masa tu dan buat masa itu hanya bergantung pada mesin. Kami sekeluarga mmg mengharapkan agar chaq kembali pulih.

Kira2 kul 6.30am Sabtu, mak guard yg menjaga pintu masuk CCU memanggil aku n suami masuk. Trus dada aku berdebar2. Sampai dibilik Chaq, doktor memberitahu yg Chaq telah colaps td dan dorang dh buat CPR n inject adrenalin untuk menguatkan kembali jantung Chaq. Dorang nk keputusan sama ada kami mahu dorang buat mcm tu lg kalo jantung Chaq colaps sekali lg.

Sebagai cucu aku xdpr nk bg keputusan yg mutlak, so aku pon tepun la Pakcik aku n mintak dia dtg hospital secepat mungkin kerana rumah dia yg paling hampir ngn hospital. Sementara itu aku dh kol Along suh dia bwk abah, mak n adik2 dtg hospital segera sbb Chaq dh makin kritikal.

Sementara menunggu kedatangan dorang, hampir 5 kali Chaq colaps n aku pada ketika itu seperti terpinga-pinga. Ada 1 ketika aku pegang hp n xtahu no sapa aku nk kol. Air mata berjurai2...dada berombak kuat...my husband berada disisi mententeramkan aku.

aku n suami dibenarkan berada disisi Chaq n aku membisikkan kalimah Allah ditelinganya...

N my uncle take too long to arrived. 3 time i called them n yelled at them..."awat lambat sgt nih? pasai pa yg bru nk naik keta...dh lama dh adik kol suh mai!!!"

And for the 3rd time the doctor called me and explain Chaq nyer condition. His heart mmg dh fully rosak. Nothing else we can do. The doctor also told me yang based on his experiance my chaq will not be survived. i ask them to stop doing CPR just the medicine only n ask them to do what ever they can in their very best. 

After the very longggggg 30minutes finally my Uncle arrived. We all decide xnk seksa chaq lg...jika Allah dh nk amik my Chaq, we have to let go...everyone in the room was crying...my abah still on the way from Perlis. Semalam he stay at the hospital until 1am n i asked him to go back since bukan boleh masuk tgk Chaq pon n my abah pon not very well. My abah penah kena stroke n took him 1year to recover. But now still under medicine.

Around 7.30am the doctor announce that my Chaq meninggal. A few minutes after that Pak Long pon sampe. I dont know what took him so long coz dia n pakcik tgal dlm taman yg sama. Chaq live with Pak Long for the pass 4 years.

Chaq selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kg. Hijrah, Jitra Kedah bersebelahan dgn kubur Tok. Semoga Roh Chaq dicucuri rahmat Allah n ditempatkan di syurga bersama org2 yang beriman. Amin.

Walaupon sedih dgn pemergian Chaq tp aku puas hati sbb aku dapat bersama2 Chaq ketika akhir hayatnya n aku sempat membisikkan kalimah Allah ditelinga Chaq sebelum dia menghembuskan nafas terkahir. Cuma aku terkilan Abah xsmpt berjumpa Chaq.

Buat pertama kalinya, sepanjang hidup aku selama 32thn ni, inilah pertama kali aku melihat Abah menangis...

6 comments:

ct_as said...

salam takziah..

Dewi's Artwork Station said...

salam takziah

nini said...

slm takziah..

Unknown said...

tima kasih semua...

Nurul Nadia said...

takziah sis...nak nangis baca citer ni...i know how it feels..semoga Allah tempatkan orang2 yang kita sayang dikalangan orang yang beriman.AMin

Unknown said...

Amin...

Thanks Cik Dya...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © Rose Sew & Craft 2011 | All rights reserved | Blog Design by Krafty Palette.